دارویی برای شبیه سازی ورزش

24 مارس 2017- محققان اعلام کردند که درحال تحقیق بر روی دارویی هستند که فواید ورزش را با مصرف یک قرص برای فرد به ارمغان می آورد. یک تیم از محققان دانشگاه سنت ‌لوئیس بر اساس نتایج تحقیقات پیشین خود، در حال کار بر روی دارویی هستند که بتواند به کاهش بار دیابت نوع 2 کمک کند.

دکتر Thomas Burris رئیس بخش فارماکولوژی و فیزیولوژی دانشگاه سنت لوئیس و یکی از محققان این پژوهش، پیش از این موفق به تهیه‌ی دارویی شده بود که پروتئینی بنام REV-ERB را هدف قرار داده و اثرات فعالیت بدنی را در بدن تقلید می‌کند. فعال بودن به صورت منظم به کنترل دیابت نوع 2 کمک کرده و می‌تواند همراه با رژیم غذایی سالم به کنترل وزن این بیماران کمک نماید.

دکتر Burris می‌گوید: انجام ورزش با افزایش سرعت متابولیسم ماهیچه‌ها، درمانی برای دیابت و چاقی است، با افزایش حجم ماهیچه ها، آنچه از ورزش انتظار داریم، مهیا می‌شود، استقامت بدنی شما افزایش یافته و عملکرد متابولیکیتان بهبود می‌یابد. ترکیب دارویی اخیر همین تأثیرات را القاء می‌کند این دارو ماهیچه‌ها را همانند زمانی که ورزش می‌کنید تقویت کرده و ژنهایی را فعال می‌کند که در هنگام ورزش فعال می‌شوند، اگرچه این دارو تمام تأثیرات فعالیت بدنی را شبیه سازی نمی‌کند اما می‌تواند روشی که فعالیت بدنی موجب بهبود متابولیسم ماهیچه‌ها می‌شود را تقلید کند.

 در ادامه‌ی این مطالعه‌، محققان به بررسی گیرنده‌های هسته‌ای خواهند پرداخت، این گیرنده ها سطوح مختلف هورمونها را احساس  کرده و بیان ژنها را کنترل می‌کنند. بسیاری از داروها مانند داروی درمان سرطان tamoxifen یا داروهای نارسایی قلبی، داروهای ضدبارداری و درمانهای جایگزین هورمونهای تیروئیدی، به روش مشابهی عمل می‌کنند.

 دکتر بوریس گفت: در بسیاری از بیماریها، سیگنالینگ غیر فعال می‌شود و ما می‌توانیم سیگنالها را از طریق افزایش یا کاهش پیام‌های هورمونی تصحیح کنیم.

 او افزود: گیرنده‌های هسته‌ای اهداف خوبی برای داروها هستند، با این حال، از آنجائیکه این گیرنده‌ها کنترل کننده‌ی رونویسی از ژنها هستند، کار با آنها بسیار پیچیده است. ما می‌خواهیم کشف کنیم که چگونه فعالیت یک گیرنده‌ی هسته‌ای را با استفاده از یک لیگاند تغییر دهیم بطور بیش از حد کم یا زیاد نشود و عوارض جانبی کمتری را بهمراه داشته باشد.

 این تیم تحقیقاتی بودجه‌ی 2.4 میلیون دلاری از وزارت دفاع آمریکا و بودجه 1.74 میلیون دلاری از موسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا برای تحقیقات خود دریافت کرده است. این درمان در حال حاضر، درمانی نظری است و نیاز به آزمایشات تحقیقاتی بیشتری برای بررسی اثرات این دارو دارد.

بهترین راه کنترل دیابت نوع 2 از طریق یک رژیم طبیعی و سالم است، برای پیروی از یک رژیم سالم به برنامه‌ی Low Carb در سایت دیابت انگلیس مراجعه کنید، این برنامه به کاهش وزن و بهبود هموگلوبین A1c هزاران نفر و کاهش وابستگی بیماران به داروهای دیابت کمک کرده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/researchers-are-creating-a-drug-to-replicate-exercise-95821409.html